En massa ros efter ris

För nästan två veckor sedan lade jag upp ett inlägg som handlade om hur jag/vi resonerade kring riset i skolrestaurangen , efter arsenikrapporten, och hur vi kommer att jobba framöver i vår matlagning för att minska användningen av det. Inlägget la jag inte bara upp här utan delade även med skolans alla elever, personal och föräldrar för att de skulle veta vilken ställning vi tog i frågan. När jag tidigare informerat om saker som rört maten i allmänhet har vi kanske fått en eller två som återkopplat men den här gången är det många fler som hört av sig, både via mail och vi telefon. Dels för att tacka för just detta med riset och att vi visar att vi bryr oss om vad vi serverar till våra gäster. Men det har varit den mindre delen av återkopplingen. Till största del har vi fått en massa ros för den mat vi lagar och hur vi lagar den. Flera av våra ”nya” elever har föräldrar som gläds över att deras barn kommer hem och berättar om hur god och bra mat de får, där de tidigare haft problem med att barnen inte äter ordentligt i skolan. Sen har jag även fått veta från 7:ornas mentorer, efter utvecklingssamtal, att väldigt många elever är mycket nöjda med den mat de får och att den är bättre än den de fick tidigare.

När man får sådan återkoppling så är det en ordentlig bekräftelse på att vår teori om vad för slags skolmat vi vill servera håller. Att man inte behöver servera sådant som pannkaka, nuggets och potatisbullar för att göra gästerna nöjda. Att vi vågar ta ut svängarna och servera båda klassisk och modern mat utan att göra gästerna besvikna. Det visar också att man inte behöver servera samma mat hela tiden, genom att skapa en varierad meny så utbildar vi även våra gäster och utmanar dem. Som en elev i nian sa för ett tag sedan; ”Ni lagar jättegod mat, sen är det inte alltid så att just jag gillar maten” Och det är ju det som är det enda dilemmat och något som är oerhört svårt att råda bot på. Att hitta mat som alla gillar alltid. Vi vet att de dagar som det serveras fisk och vegetariska rätter så minskar gästantalet mot andra dagar. Men samtidigt får vi beröm av de gäster som kommer och äter maten dessa dagar. Vi försöker göra vårt bästa för att råda bot på detta med alternativa rätter varje dag och mjukt bröd som komplement fisk- och vegdagar. Men det som vi ser som positivt i det hela är att bland eleverna i 7:an och 8:an är frånvaron mindre dessa dagar, så det är våra 9:or som vi måste locka tillbaks på något sätt. Och det enda sätt vi vet är att laga god och näringsriktig mat på bra råvaror – så vi får helt enkelt fortsätta på vårt inslagna spår och hoppas att vi sakta men säkert höjer närvaroprocenten även dessa dagar.

Men nog om oss det jag vill råda alla till som är i samma situation som mig, dvs att de är ansvariga för en köksverksamhet är att ni visar att ni har tankar och teorier kring det ni serverar. Det skapar förtroende både hos gäster och andra (i vårt fall föräldrar). Så var inte blyg, ni har säkert något ni vill förmedla och jobbar ni i skola/förskola finns det säkert en fungerande kanal ni kan använda er av. Vissa att det inte bara är den pedagogiska personalen på skolan som har en plan för eleverna välmående utan att den finns i hela verksamheten.

Annonser